حساسیت دندانی:علت و درمان

معمولاً حساسيت دندان (كه حساسيت شديد عاج دندان نيز ناميده مي شود) مي تواند به صورت ناراحتي دندان به طور دائم ،يا درد پس از خوردن غذاي سرد ،نوشيدن مايعات سرد يا تنفس هواي سرد نمايان شود.

همه ما حداقل یکبار با گاز زدن چیزی سرد دچار درد موقتی دندان شده ایم . به این‌ خاطر که دندان‌ها مقداری از پوشش مینای خود را از دست داده‌‌اند. در زیر مینا مجاری لانه زنبوری ریز پر از مایعی وجود دارد که مستقیماً به مغز دندان می‌روند که حاوی گوشتینهٔ و عصب حساس دندان است.

به‌طور طبیعی، بزاق دهان باعث رسوب کلسیم بر مینای دندان شده و مانع باز شدن این مجاری می‌گردد.

اما مسواک زدن شدید و زیاد (مخصوصاً با مسواک زبر)، عقب نشستن لثه‌ها، خوردن غذاهای اسیدی و دندان‌قروچه پوشش محافظتی دندان را از بین می‌برند و انتهای مجاری را لخت می‌کنند. ترک‌خوردگی دندان‌ها و افتادن پرشدگی‌ها نیز مجاری و حتی گاهی خود گوشتینهٔ دندان را لخت می‌کنند.

علت هر چه باشد، وقتی انتهای مجرائی لخت شد، تغییر شدید دمای دهان باعث جابه‌جا شدن سریع مایع درون آن می‌گردد. این حرکت مایع باعث تیر کشیدن دندان می‌شود. خورده شدن مینا باعث واکنش‌های دردناک به خوراکی‌های سرد می‌شود. اگر دندانتان به چیزهای گرم حساس است یا اگر حساسیت به چیزهای سرد بیش از چند لحظه طول می‌کشد، احتمالاً دچار التهاب بازگشت‌ناپذیری شده‌اید که ممکن اتس منجر به آبسه (التهاب پر از چرک) شود.

حساسیت دندان یکی از ناراحتی‌های شایع دهان و دندان است که در تماس با بعضی مواد و در دماهای خاص با ناراحتی و دندان درد همراه است. دندان درد در این حالت تیز و ناگهانی و البته موقتی است. درد از پایانه‌های عصبی دندان شروع می‌شود. خوشبختانه حساسیت دندان به راحتی درمان می‌شود.

علائم

شایع‌ترین علامت حساسیت دندان جرقه زدن دردی تیز و ناگهانی است که محرک آن جریان هوا یا خوراکی‌های داغ، اسیدی، شیرین یا سرد است. برخی بیماران هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان نیز دچار حساسیت دندان می‌شوند.

علت حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان که با عنوان فوق حساسیت عاج دندان نیز شناخته می‌شود، یکی از مشکلات شایع دندانی به شمار می‌آید. این عارضه می‌تواند در طول زمان و در اثر مشکلاتی از قبیل تحلیل رفتن لثه‌ها و یا ساییدگی مینای دندان به طور مکرر اتفاق بیفتد. اغلب افرادی که از مشکل حساسیت دندان رنج می‌برند، بین ۲۰ تا ۵۰ سال سن دارند. این مشکل معمولاً هنگامی شروع می‌شود که قسمت نرم داخلی دندان که به آن «عاج دندان» گفته می‌شود، در اثر ساییده شدن لایه مینای دندان یا تحلیل رفتن لثه‌ها، نمایان می‌گردد.

وقتی که عاج دندان نمایان شود، محرک‌های خارجی (مانند نوشیدنی‌های سرد) می‌توانند به راحتی اعصابی که در عمق ساختار دندان قرار گرفته‌اند را تحریک کنند و باعث بروز دردی شدید و کوتاه‌مدت در دندان حساس شوند. فقط یک دندانپزشک می‌تواند وجود مشکل حساسیت دندان را در شما تشخیص دهد. به طور کلی همیشه وقتی که از هر مشکلی در دندان‌های خود رنج می‌برید، باید برای برطرف کردن آن با دندانپزشک خود مشورت کنید.

عوامل شایع تحریک کننده حساسیت دندان

عوامل متعددی می‌تواند باعث تحریک درد دندان در افرادی که از مشکل حساسیت دندان رنج می‌برند، شود. برخی از شایع‌ترین عوامل تحریک کننده حساسیت دندان عبارتند از:

• خوردن غذاهای سرد یا نوشیدن مایعات سرد
  • خوردن غذاهای داغ یا نوشیدن مایعات داغ
  • خوردن غذاهای شیرین یا ترش
  • نفس کشیدن از راه دندان در هوای سرد
  • مسواک زدن دندان‌ها

روش‌های دندانپزشکی برای درمان حساسیت دندانی

اگر شما ناراحتی در مورد دندانتان دارید با دندانپزشکتان صحبت کنید. راه‌های درمان حساسیت دندانی برای کمک به شما وجود دارد. او ممکن است با مواد  پرکننده سفید سطح ریشه دندان‌های شما را ترمیم کند یا به شما استفاده از روکش‌های فلوراید یا بتونه‌های عاج را برای ترمیم سطح ریشه دندان پیشنهاد بدهد.

حساسیت دندانی قابل درمان است. روش درمان حساسیت دندان به علل به وجود آمدن حساسیت دندانی بستگی دارد و دندانپزشک شما یکی از راه‌های  متعدد موجود را به شما پیشنهاد می‌دهد:

• ژل فلوراید: یک تکنیک که داخل مطب قابل اجرا بوده و مینای دندان را تقویت کرده و پیشروی حساسیت دندانی را کاهش می‌دهد.
  • کاشت تاج دندان: این روش برای تصحیح نقص یا فروپاشی تاج دندان که باعث افزایش حساسیت دندانی می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جراحی لثه: اگر بافت لثه از ریشه از بین رفته باشد، جراحی لثه می‌تواند باعث حفظ ریشه دندان و کاهش حساسیت آن شود.
  • عصب کشی دندان: اگر حساسیت بسیار جدی و پایدار باشد و با روش‌های درمانی دیگر بهبود نیابد، دندانپزشک شما پیشنهاد درمان با حذف مشکل  را می‌دهد.

پیشگیری از حساسیت دندانی

برای پیشگیری از بروز حساسیت دندان، راهکارهای متعددی وجود دارد. انجام این راهکارها می‌تواند در تسکین علائم حساسیت دندانی نیز مؤثر باشد.

بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید. برای این منظور دندان‌های خود را به‌طور مرتب و به روش صحیح مسواک بزنید و با نخ دندان تمیز کنید. همچنین به‌طور منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند اولین نشانه‌ها و علائم مشکلات دندان که می‌تواند در آینده موجب بروز حساسیت دندانی شود را شناسایی کند و با انجام درمان‌های مناسب، از پیشرفت بیشتر آن بیماری‌ها جلوگیری نماید.

دندان‌های خود را با ملایمت اما با دقت مسواک بزنید. محکم کشیدن مسواک بر روی دندان‌ها می‌تواند موجب فرسایش و ساییدگی زودهنگام مینای دندان و بروز حساسیت دندانی شود. استفاده از مسواک‌هایی که پُرزهای نرم دارند نیز می‌تواند در محافظت بیشتر از مینای دندان و جلوگیری از فرسایش آن تأثیر زیادی داشته باشد.

در صورتی که عادت به ساییدن بی‌اختیار یا غیرقابل کنترل دندان‌ها بر روی هم یا اصطلاحاً دندان قروچه دارید (به ویژه در هنگام خواب) می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید که یک محافظ دهانی برایتان تجویز کند. این وسیله از تماس دندان‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

از مصرف بیش از حد غذاها و نوشابه‌هایی که حاوی مقادیر بالایی از اسید و قند هستند، خودداری کنید. زیرا این مواد می‌تواند روند فرسایش مینای دندان را تسریع کند و باعث بروز حساسیت دندانی شود.

پزشکان بدون مرز
کلینیک دندانپزشکی